“La Petite Rebelle”

Vrijheid op vier wielen

De Citroën 2CV is een auto met vele bijnamen en minstens zoveel liefhebbers. In Nederland kennen we hem als de ‘Eend’, terwijl hij in België liefkozend de ‘Geit’ wordt genoemd. Hoe je hem ook noemt, deze lavendelblauwe klassieker uit 1987 staat garant voor een unieke rijervaring.

In de jaren dertig van de vorige eeuw bedacht André Citroën dat er een zuinige, betrouwbare auto moest worden ontwikkeld met veel comfort waar een Franse boer van twee meter op het platteland in moest kunnen rijden met een rekje eieren, een zak aardappelen én een schaap. Saillant detail: de eieren mochten niet breken! Het resulteerde in de iconische Citroën 2CV (Deux Chevaux) die het Franse platteland mobiel moest maken en economisch versterken. Overige eisen waren dat de auto vooral zuinig, betrouwbaar, goedkoop en eenvoudig te bedienen moest zijn: een boerin moest ermee naar de markt kunnen rijden. Ook moest de boer, met zijn zondagse hoed op, er in passen zodat hij per auto naar de kerk kon. Ook gaat het verhaal dat het de mogelijkheid moest bieden om een schaap in de auto mee te nemen. Het uiterlijk van de wagen werd niet belangrijk geacht.

Na introductie in 1948 kreeg de auto – die direct de bijnaam Lelijk Eendje kreeg – al vrij snel een cultstatus en werd de auto ook populair in (binnen-)steden en bij allerlei bevolkingsgroepen, waaronder studenten.

De 2CV beschikt over dat revolutionaire veersysteem dat je nog steeds bij elke rit voelt: hij zweeft over hobbelige wegen en neemt drempels met een souplesse die moderne auto’s soms missen.

Onder de kap ligt een luchtgekoelde tweecilinder boxermotor van 602 cc, goed voor 29 pk en een heerlijk karakteristiek gepruttel. Geen auto om hard mee te rijden, maar om van het rijden zelf te genieten. Met het oprolbare dak open, de wind in je haren en de zon op je gezicht, ervaar je het ultieme gevoel van vrijheid.

Deze 2CV is perfect voor een ontspannen toertocht, een romantische bruiloft of een nostalgische fotoshoot. De lavendelblauwe kleur maakt hem een speelse blikvanger, klaar om herinneringen mee te maken.

Of je nu fan bent van de Eend of de Geit, één ding is zeker: deze klassieker verovert ieders hart.

Historie

Prijs
  • Zelf rijden
    250,- per 8 uur
    • Zelf rijden
    • Inclusief allriskverzekering van de oldtimer
    • Inclusief volle tank brandstof Euro98 (E5)
    • Dagje uit: zelf aftanken met Euro98 (E5)
    • Exclusief inzittendendekking
    • Géén borg nodig
Foto's
Specs

Kleur: lavendel-blauw
Bouwjaar: 1985
Topsnelheid: 100 km/uur
Transmissie: Handgeschakeld

Details

Algemeen
Kenteken: RP-PT-81
Merk: Citroën
Type: 2CV 6 Club S6
Bouwjaar: 06-1987

Gewichten
Ledig voertuig: 560kg
Rijklaar: 660kg

Motor en milieu
Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 602 cm3
Brandstof: Benzine EURO 98
Vermogen: 21Kw – 29PK
milieuclassificatie: Niet bekend
Versnellingsbak: 4 versnellingen, handgeschakeld

Eigenschappen
Bestuurderspositie: Links
Aantal zitplaatsen: 4
Bagageruimte: Ja
Softtop/cabriodak: Ja, stof
Zijruiten: Ja
Regendicht: Ja, 95%

Milieuzones
Met het bouwjaar 06-1987 en de brandstof benzine mag je vrijwel elke milieuzone betreden.
Check jouw situatie op www.milieuzones.nl of op de site van de betreffende gemeente met kenteken RP-PT-81

Historie
meer geschiedenis over de Citroën 2CV vind je hier:
bron: De geschiedenis van de 2CV – 2CV Club Nederland