Il Canone
Lancia Thema, volgens de Italianen een automobiel van het ‘Tipo Quattro project’
De Lancia Thema was een auto uit de hogere middenklasse in de 80-er en 90-er jaren. De auto was geproduceerd door Lancia onder supervisie van Fiat. De auto was leverbaar als berlina (sedan) en als SW (station wagon). De Thema maakte deel uit van het Tipo Quattro-project; een samenwerkingsverband tussen Fiat – Saab – Alfa – Lancia waarbij het chassis bij de verschillende merken gelijk was. Dit resulteerde in de Fiat Croma, de Alfa Romeo 164, de Saab 9000 én de Lancia Thema.
Het Ontwerp
Het model van de Thema is ontworpen door Giorgetto Giugiaro. De Thema bestond sinds 1984 en werd tot en met 1994 geproduceerd. In die tijd is het ontwerp niet ingrijpend gewijzigd; het ontwerp van de Thema is tijdloos en klassiek. Vraag je een kind om een auto te tekenen, dan krijg je de klassieke lijnen van de Thema al vlug te zien.
De Thema is een vrij vierkante auto. Kenmerkend zijn de sierlijsten rondom de ramen en de duidelijk zichtbare B-stijl. Bij veel luxe auto’s verdwijnt de B-stijl achter de deuren zodat de voor en achterdeur een geheel worden. Op onze Thema zijn de, voor die tijd, de exclusieve goudkleurige sierlijsten aangebracht.
Gedurende de productieduur zijn verscheidene nieuwe versies van de Thema verschenen. Opmerkelijk is dat de carrosserie in die periode niet gewijzigd is. De derde serie onderging de grootste veranderingen waarbij het uiterlijk veranderde door de gewijzigde bumpers, sideskirts en achterklep. De eerste serie startte in 1984 en bleef uiterlijk ongewijzigd tot 1988. In dat jaar werd de eerste facelift getoond op de autosalon van Parijs. Deze facelift bleef in productie tot 1992. In september van dat jaar werd de derde serie onthuld. Deze zou tot en met het einde van de productie (1995) blijven.
Terza Serie
Eind 1992 kwam Lancia met de laatste uitvoering van de Thema; de derde serie. De serie die wij in onze collectie hebben ondergebracht. De grootste verandering was de voorkant: de bumper werd gewijzigd doordat er ruimte in de bumper kwam waarin parkeerlichten toegevoegd werden die samen met de mistlampen één geheel vormen. De lijnen in de achterklep verdwenen en de achterkant werd geheel vlak en strak. De bumpers zijn vanaf de derde serie niet alleen anders van vorm, de onderzijde onder de matzwarte stootstrip werd in de kleur van de auto geleverd. Grootste uiterlijke wijziging betreft de wijziging naar Solextra glas dat donkerder overkomt en de wijziging van de chromen raamlijsten in gouden exemplaren.
Het interieur wijzigde niet ingrijpend. Het dashboard kreeg een toevoeging in de vorm van de knop voor de parkeerlichten en het checkpanel kreeg extra functies zoals een snelheidwaarschuwingssysteem en een oliepeilknopje. In de middenconsole kwamen luchtuitstroomopeningen aan de achterzijde en de alarmlichtenknop verhuisde naar de middenconsole. De stoffering van de kofferbak werd verbeterd. Er kwam een thuiskomertje waardoor het gereedschap opgeborgen kon worden onder het wiel. Daarnaast werd de afdekplaat in de kofferbak versterkt waardoor de vloer vlak blijft. Aan de zijkanten werden panelen gemaakt waarachter de elektronica schuilgaat. Vanaf de derde serie zit in de kofferbak standaard een stroomvoorziening. Het stuurwiel kan vanaf de derde serie ook uitgevoerd zijn met airbag.
Als Lancisti heb ik mijn Thema ondergebracht in het register van de Lancia Club Nederland. Mijn klassieker heeft een grootschalige motor-en remrevisie gehad; de 3.0 V6 draait als een zonnetje rond en kan moeiteloos met het huidige verkeer mee. Dit nog wel eens tot verbazing van bestuurders van hedendaagse moderne auto’s.
Editizione speciale
De Thema 8.32 is een Thema met een aangepaste Ferrari motor; 8 cilinders en 32 kleppen. Het motorblok uit de Ferrari 308 QV diende als basis. Dit blok werd iets teruggetuned naar 215 pk.
De 8.32 onderscheidt zich van de andere Thema’s doordat er veel hoogwaardige materialen gebruikt werden zoals een handgemaakt interieur van Poltrona Frau, door de vijfgaats velgen en door de geïntegreerde elektrisch bedienbare spoiler. De 8.32 werd als eerste serie geproduceerd met 215 pk zonder katalysator, de tweede serie kreeg deze katalysator wel, waardoor het vermogen terugging naar 205 pk.
-
€335 per 8 uur
- Zelf rijden
- All Risk verzekerd
- Gepoetst
- Géén borg
- Géén reclame aanwezig
- Staat klaar met een volle tank benzine
- Zelf aftanken, loodvrije euro98 (E5)
Kleur: Verde York (groen-metallic)
Bouwjaar: 1993
Topsnelheid: 180 km/uur
Transmissie: Handgeschakeld
Algemeen
Kenteken: GV-GL-30
Merk: Lancia
Type: Thema (3e serie)
Bouwjaar: 08-1993
Gewichten
Ledig voertuig: 1268kg
Rijklaar: 1368kg
Motor en milieu
Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 2959cm3
Brandstof: Benzine EURO 98
Vermogen: 128Kw – 175PK
milieuclassificatie: Niet bekend
Versnellingsbak: 5 versnellingen, handgeschakeld
Eigenschappen
Bestuurderspositie: Links
Aantal zitplaatsen: 5
Bagageruimte: Ja
Softtop/cabriodak: Nee, vaste carrosserie
Zijruiten: Ja
Regendicht: Ja, 100%
Milieuzones
Met het bouwjaar 08-1993 en de brandstof benzine mag je vrijwel elke milieuzone betreden.
Check jouw situatie op www.milieuzones.nl of op de site van de betreffende gemeente met kenteken GV-GL-30
In verschillende situaties kunnen de afmetingen van de auto van belang zijn. Denk bijvoorbeeld aan mogelijkheden voor bloemen tijdens een bruiloft, ruimte voor bagage en benodigde ruimte wanneer je de auto een nachtje stalt. Belangrijke afmetingen van de Lancia Thema vind je hier terug.
Buitenzijde
Lengte: 459cm
Breedte: 176cm
Hoogte: 144cm
Lengte motorkap: 120cm
Breedte voorruit: 170cm ( gemeten inclusief bolling)
Hoogte voorruit: 65cm
Binnenzijde
Afstand tussen deuren: 166cm
Breedte achterbank: 160cm
Diepte achterbank: 45cm
Hoogte achterbank: 55cm